W każdym z nas nawet teraz pracuje mały oscylator. To towarzyszące nam stale rytmicznie bijące serce. Układ powtarzający swoje zachowanie w czasie to także mała masywna kulka zawieszona na nici – czyli znane ze szkoły wahadło matematyczne. Ale nawet z tak bardzo prostych przedmiotów jak pusta butelka, słomka i kawałek plasteliny można zbudować niezwykle nietypowy i zaskakujący bogactwem zjawisk oscylator. Oscylator butelkowy to nie tylko intrygujący układ do prostych, acz wciągających domowych eksperymentów, ale także obiekt do prawdziwych badań naukowych. Pozwala on zrozumieć tak zwane przepływy turbulentne występujące chociażby w aorcie – głównej tętnicy naszego ciała czy powstające dookoła skrzydeł samolotu. Dodatkowo połączone ze sobą oscylatory wykazują złożone zjawiska z teorii synchronizacji i mogą posłużyć do modelowania zjawisk chaotycznych występujących np. w pogodzie. Autorska praca na dany temat dwóch uczniów liceum Michała Bączyka oraz Pawła Czyża została odznaczona najwyższym wyróżnieniem w międzynarodowym Konkursie Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej. Twórcy pokazu zostali najlepszymi młodymi naukowcami w Europie.
Prowadzący: Michał Bączyk i Paweł Czyż (uczniowie XIV LO im. Stanisława Staszica)
Dziedzina: Fizyka
Kategoria wiekowa: Od 12 lat