matinfZaplątane kolory i zaplątane wielomiany, czyli rzecz o węzłach
Wykład, Prowadzący: Maciej BorodzikCo ma wspólnego kolorowanie i wiązanie sznurówek? Co ma wspólnego wielomian i węzeł gordyjski? O tych i innych rzeczach opowiem na wykładzie poświęconym bardzo prostym (ale czy na pewno?) zagadnieniom z teorii węzłów.
infmatO co chodzi z tym bitcoinem?
Wykład, Prowadzący: Tomasz KazanaNa wykładzie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czym właściwie jest Bitcoin. Spojrzymy na jego fenomen zarówno od strony ekonomicznej jak i technicznej. Wytłumaczymy takie pojęcia jak: górnik bitcoinowy, łańcuch bloków (blockchain) czy kryptowaluta. Spróbujemy też wspólnie zastanowić się, czy to wszystko faktycznie ma ręce i nogi.
infmatStudia na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki okiem dziekana oraz studentów
Wykład, Prowadzący: Marcin Engel (dziekan) oraz Agnieszka Sękalska (Samorząd Studentów)Dziekan opowie, jakie kierunki można studiować na Wydziale MIM, jakie zdobywać dyplomy, gdzie można pojechać na staż albo stypendium i gdzie później pracować. Przekona Was, że warto studiować na MIM, choć studia nie zawsze są miłe, łatwe i przyjemne.
Przedstawiciele Samorządu Studentów opowiedzą Wam o studiach na Wydziale MIM z punktu widzenia studentów. Poza tym dowiecie się co ciekawego poza nauką dzieje się na naszym Wydziale.
matO dylemacie więźnia i wypasaniu krów
Warsztat, Prowadzący: Wanda NiemyskaZgoda buduje a niezgoda rujnuje... zupełnie dosłownie. Na naszych zajęciach uczestnicy wezmą razem udział w kilku grach, dzięki którym zobaczą, jak próba wyśrubowania indywidualnego zysku prowadzi do strat całej społeczności i każdego z osobna. Pokażemy też, jak wprowadzenie podatku może paradoksalnie wzbogacić podatników, a zamknięcie drogi - zredukować korki. Całość jest na tyle prosta, że pozwala brać udział już gimnazjalistom - starsi docenią natomiast klarowność matematycznego opisu za pomocą pojęć teorii gier.
infmatMachine Learning w biologii i medycynie, czyli co domyślny komputer może powiedzieć nam o chorych
Warsztat, Prowadzący: Piotr ŚliwaNa warsztatach wprowadzę w tematykę uczenia maszynowego - w ostatnich latach dzięki sztucznej inteligencji komputerom udaje się wygrywać z ludźmi w gry planszowe (np. Go), są w stanie zoptymalizować funkcjonowanie magazynu lepiej niż jakikolwiek człowiek. Komputery zaczęły mówić ludzkim głosem (synteza mowy) i językami świata (Google Translate). Co jednak dzieje się na froncie medycyny? Czy ostatnie przełomowe odkrycia zmienią współczesną medycynę? Na warsztatach wprowadzę podstawowe pojęcia z klasycznego uczenia maszynowego oraz z sieci neuronowych w kontekście biologii i medycyny. Postaramy się razem stworzyć podstawowy model w Pythonie (nie jest wymagana znajomość programowania).
matZagadki i eksperymenty matematyczne
Warsztat, Prowadzący: studenci z seminarium "Popularyzacja matematyki"Zapraszamy do odwiedzenia kilku stoisk, przy których można będzie zmierzyć się z zagadkami i łamigłówkami matematycznymi, poeksperymentować z kostką Rubika, wstęgą Moebiusa i wieżami Hanoi oraz wytropić błędy w dowodach fałszywych twierdzeń.
Będziemy na miejscu również podczas przerw w zajęciach, czyli od 13:45 do 15:00.
infmatAbakus - najstarsze urządzenie rachunkowe
Warsztat, Prowadzący: Bartek KlinNauczymy się liczyć na starożytnym abakusie, przy okazji odkrywając, że rzymska notacja liczbowa ma więcej sensu niż się to z pozoru wydaje. Na koniec nasze abakusy będzie można zjeść.
infmatDlaczego ten program działa?
Warsztat, Prowadzący: Aleksy SchubertKażdy, kto programuje, zetknął się z takim problemem, że nie od razu algorytm, który mamy w głowie, udaje się zapisać w sposób bezbłędny w języku programowania. Programiści najczęściej zdobywają zaufanie do swojego kodu, wykonując testy z działającym programem. Inny sposób polega na tym, że programista wyobraża sobie, co ma się dziać w programie i odnosi te wyobrażenia do napisanego kodu. Ten pierwszy sposób zyskał ogromną popularność - istnieje wiele systemów wspierających testowanie kodu. Chociaż to może wydawać się zaskakujące, to okazuje się, że ten drugi sposób też można w szerokim zakresie automatyzować. Jak tego typu narzędzia działają, będzie się można przekonać na zajęciach.
matPrzekroje brył
Warsztat, Prowadzący: Marta SzumańskaKażde trzy niewspółliniowe punkty w przestrzeni wyznaczają płaszczyznę, w szczególności, każde trzy punkty na powierzchni sześcianu wyznaczają jego przekrój płaski. Na ogół jednak trudno sobie wyobrazić, jaki wielokąt otrzymamy w wyniku płaskiego cięcia sześcianu przeprowadzonego przez trzy zadane punkty. Pomóc w tym może narysowanie rzutu przekroju. Na warsztatach będziemy się uczyć kreślić rzuty przekrojów na rzutach sześcianu. Przy okazji zastanowimy się, jakie wielokąty możemy otrzymać w wyniku płaskich cięć sześcianów, a jakich nie.
Uwaga: warto przynieść na zajęcia linijkę, ekierkę, ołówek i gumkę.